Kralingen.nl

grijs1

[2069]

Kralingen.nl Voorbijganger

Een rubriek van Jacques Beket.

Columns, zoals eerder verschenen in De Ster

Itali

Als u met vakantie gaat wilt u misschien lekker in de zon aan het strand liggen om uit te rusten van een jaar hard werken. Wij niet.
Op dag 1 vertrekken wij van Zestienhoven. In de middag al bewonderen wij Assisi, de stad van St. Franciscus en zijn mooie kerk. Aan het eind van de middag lopen wij zelfs door de pitoreske straatjes van Perugia.

Op dag 2 reizen wij naar Florence. Ook daar een interessante stadswandeling. We hebben de hele vakantie een Nederlandse gids bij ons, die ongelooflijk veel weet. Via de imposante bouwsels van de oppermachtige familie De Medici, de indrukwekende kerk en de prachtige beeldhouwwerken van o.a. Michaelangelo, naar de goudkraampjes op de Ponte Fegio. Florence is prachtig.

Dag 3 wordt besteed aan de scheve toren, kerk en het Baptisterium van Pisa, afgerond met een treintje door deze stad. Middags stappen we op de fiets en fietsen naar alle bezienswaardigheden in de ommuurde stad Lucca.

Dag 4 is voor Monteriggione en Siena. De stadswandeling in Siena is mijn vrouw iets te veel. Daarom gebruiken wij die middag om op enkele terrasjes van het beroemde plein DE CAMPO een consumptie te nemen. Op dit plein worden twee keer per jaar wilde paardenraces gehouden. Op de scherpste hoek, waar al heel wat paarden smartelijk onderuitgingen, zitten wij aan de witte wijn.

Dag 5 is de dag van het oude Rome: de Spaanse trappen , de Trevi-fontijn, de opgravingen, het Forum Romanum, Piazza Navona, het Pantheon, het Colosseum en nog een stuk of tien wereldberoemde plekken.

Dag 6 is voor het Vaticaan: de Engelenbrug, De Sint Pieter, de beelden van Bernini, de Sixtijnse kapel en nog veel meer.

Dag 7 bezoeken wij Napels en worden gewaarschuwd voor de Camorra en niet voor niets

Dag 8 beklimmen we s morgens de top van de krater de Vesuvius en s middags dwalen we rond in de straten van het opgegraven Pompei.

Dag 9 Bezoeken we het lieflijke Sorrento en varen met een bootje langs de kust naar Salerno

U begrijpt dat wij de morgen van dag 10 maar gebruiken om even uit te rusten aan het zwembad, alvorens wij s middag weer in het vliegtuig stappen om naar Zestienhoven te vliegen.